Camera
De basis van mijn apparatuur is natuurlijk mijn Camera. Ik heb gekozen voor Nikon, niet omdat een Canon niet goed is maar omdat ik hem beter mijn hand lag. Daar komt bij dat toen ik jaren geleden begon met fotograferen Nikon HET merk was waar alles om draaide. Je kan zeggen dat ik heel veel vertrouwen had in het merk Nikon.
Ik was heel te vrede met mijn Nikon D90 totdat ik van een bunker in de duinen viel. Ik heel veel spierpijn, een gebroken ego en een camera dat door de val in total loss was. Ik heb toen maar weer een Nikon genomen, omdat de Nikon heel vertrouwd was. Als je gewend ben aan een Nikon dan stap je heel snel over naar een andere Nikon. Dit heb je waarschijnlijk ook als je een Canon hebt.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is, dat het twee hele goede camera's zijn en dat de keuze puur gevoelsmatig is. Vandaar de twee kampen Nikon en Canon.
Studio
Samen met 3 andere amateur fotografen deel ik een studio. In de studio heb ik de beschikking over een aantal studio flitsers, een windmachine e nee aantal achtergronden. De studio is een niet gebruikte vleugel van een lagere school. We huren daar met zijn drieën een klaslokaal. Het lokaal is ongeveer 6 bij 12 meter groot, maar het is meer dan 4 meter hoog. Het is dus een perfecte ruimte voor een fotostudio.  
We hebben de studio ruw weg in drie delen opgedeeld. Een deel voor het opslaan van de lampen. Een deel voor het uitvoeren van de foto shoot en een deel voor de visagie.  Hiernaast hebben we nog de beschikking over een “washok” die we als kleed ruimte gebruiken.
Om de prijs te drukken huren we de studio op basis van anti kraak bij Camelot. Het is nu alweer de tweede ruimte die we via Camelot huren.
We delen samen een agenda waar we de foto shoots in vast leggen. We hanteren  de regel, wie het eerst komt heeft de studio. Tot nu toe gaat dit perfect en hebben geen conflicten over het gebruik van de studio.
Naast het delen van de huur, delen we ook de lampen met elkaar.Een ieder heeft zijn studio flitsers in gebracht in de studio.Zo hebben we een 650 Ws flitser, twee 500Ws flitsers 2 400 Ws flitseres en nog 4 van 150 Ws flitsers. Dus ruimschoots licht om de foto's goed te belichten.
Deze studio is in Rotterdam, in de buurt van de Kuip. Het adres is Hillevliet 98 in Roterdam. We hebben voldoende parkeer gelegenheid, alleen jammer dat het betaald is.
Mobiele studio
Ik heb ook spullen voor een mobiele studio. Het hart van de mobiele studio bestaat uit twee Caruba Orb Speedlight Kit 80cm. Elk van deze softboxen huist twee Godox TT685 reportage flitsers, elk met een richtgetal van 60, wat ongeveer gelijk staat met 300 Watt. Het voordeel van deze oplossing is, dat ik mijn lichtmetingen door de lens kan laten uitvoeren en omdat het speed lights zijn, kan ik ook met hogere tijden werken dan de synchronisatie tijd van mijn camera. Tot wel 1 / 8000 seconde, een tijd die je nooit gebruikt omdat dan de flitser heel dicht bij het onderwerp moet staan.
De flitsers worden bestuurd door de Godox XPro trigger unit. Deze unit is een radiografische unit die direct met de flitsers communiceert en de brug is tussen mijn camera en de flitsers. Hierdoor is de TTL functie van de camera gewaarborgd voor alle flitsers die gebruikt worden. Met de XPro ben je ook instaat om de flitsen in groepen te verdelen en elke groep ander setting te geven.(meer of minder licht) Dit alles is te regelen vanaf de XPro op je camera. Naast het werken met TTL kan je de flitsers ook manual bedienen via de trigger.
Evenementen
Evenementen worden bijna altijd buiten gehouden, waar je te maken krijgt met wisselend licht. Je kan dan besluiten om met het voorhanden zijnde licht. Dit hoef niet altijd het licht te zijn dat je wilt. Ik persoonlijk wil het licht naar mijn hand zetten. Dit is niet zo moeilijk. Ik deel het licht van mijn foto altijd in twee onafhankelijke delen is. Licht voor de achtergrond en omgeving. Lucht moet blauw zijn of de bewolking moet duidelijk zichtbaar zijn en het licht op het model. Het licht op het model wordt bepaald door de flitser (diafragma) Het licht van de achtergrond wordt bepaald door de tijd. (Veel licht van de achtergrond is een snelle tijd, weinig licht heeft een lange tijd nodig.
Ik stel mijn camera in op voorkeuze diafragma. Kies dan het diafragma wat ik wil gebruiken en vervolgens zet ik de flitser op TTL. De camera doet dan de rest. Is de achtergrond te licht of the donker dan kan je het compenseren met de -/+ compensatie van de camera. De flitser kan je compenseren met de -/+ van de flitser.
Deze methode is ook uitte mate geschikt voor tegenlicht opnamen, met de zon achter het model.
Om de schaduwen wat minder hard te laten lijken gebruik ik een kleine beauty disk.
Back to Top